fbpx

Alaselkäkipu raskausaikana on yleinen vaiva

Erilaiset selkäkivut ovat yksi yleisimmistä raskausajan ongelmista. Keskivartalo joutuu kovalle rasitukselle kehon painopisteen muuttuessa kasvavan vatsan myötä. Lisäksi relaksiinihormoni löystyttää selkärankaa tukevia ligamentteja. Selkäkivut alkavat useimmiten toisella raskauskolmanneksella. Tässä artikkelissa keskitytään alaselkäkipuun, joka on selkäranka- tai lihasperäistä. Vaikka alaselkäkipua pidetään normaaliin raskauteen kuuluvana, sitä voidaan hoitaa ja ennaltaehkäistä liikunnalla ja huolehtimalla ergonomiasta ja lihaskunnosta. 

Lähes jokainen odottaja kokee selkäkipua

Miltei jokaisella raskaana olevalla naisella esiintyy ajoittain jonkinlaista selkäsärkyä. Lähes puolella naisista selkäkipu on odotusaikana niin voimakasta, että se haittaa normaalia elämää.

Erilaiset selkävaivat alkavat useimmiten raskauden toisella kolmanneksella, ja ovat yleinen syy  raskauden aikaisiin sairauslomiin. Selkäkivut ovat yleensä pahimmillaan iltaisin ja rasituksen jälkeen. Kivut voivat lisäksi häiritä yöunta.

Raskausajan selkäkipua on kahta eri tyyppiä

Raskaudenaikaista selkäsärkyä on kahta erilaista tyyppiä: alaselän alueen kipua ja takalantion kipua. Jako ei aina ole selkeä, ja joskus odottaja voi kärsiä molemmista.

Alaselkäkipu on ensisijaisesti lihasperäistä, ja siitä kärsivällä odottajalla on usein ollut selkäkipua jo ennen raskautta. Kipu tuntuu lannerangan ympärillä, lannerangan liikkuvuus on rajoittunut ja selkälihakset ovat paineltaessa arat.

Alaselän alueen kipeytymiselle altistavia tekijöitä ovat ylipaino, huono yleis- ja lihaskunto. Lisäksi alaselkäkivulle altistaa työperäinen kuormitus, kuten fyysinen työ, joka sisältää raskaiden taakkojen nostoja yli hartialinjan ja selän kiertoliikkeitä. Kipua esiintyy myös istumatyötä tekevillä, varsinkin jos istumista ei ole mahdollista tauottaa riittävästi. Alaselän kipu jatkuu usein synnytyksen jälkeen, jos kuormittavia tekijöitä ei korjata.

Takalantion kipu johtuu risti-suoliluunivelen löystymisestä ja muistuttaa oireiltaan iskiasta. Kipu on alempana kuin alaselän kipu, ja paikantuu ristiluun ja pakaroiden alueelle. Takalantion kipu on yleensä vain raskaudenaikainen vaiva, joka häviää muutamassa viikossa synnytyksen jälkeen.

Raskausajan selkäkipua on kahta eri tyyppiä.

Mistä alaselkäkipu raskausaikana johtuu?

Odotusaikana keskivartalo joutuu kovalle rasitukselle kehon ja hormonaalisten muutosten vuoksi. Relaksiinihormonin vaikutuksesta nivelsiteet löystyvät, mikä mahdollistaa lantion aukeamisen synnytystä varten. Samalla löystyvät kuitenkin myös selkärankaa tukevat ligamentit.

Painon lisääntyessä ja vatsan kasvaessa kehon painopiste siirtyy alas ja eteenpäin, mikä voimistaa alaselän notkoa. Lannerangan kaaren syvenemisen seurauksena yläselän kaari korostuu. Kehon painopisteen muuttuminen ja kohdun kasvu aiheuttavat myös rintalihasten ja lonkankoukistajien lyhentymistä.

Suorat vatsalihakset erkaantuvat ja vatsakalvo ja jännesauma venyvät. Tavallisesti vatsalihakset pitävät kehon asentoa yllä, mutta odotusaikana erkaantumisen ja venymisen seurauksena asennon ylläpito ja ryhti muuttuvat. Kaikkien näiden tekijöiden vaikutuksesta selän kuormitus lisääntyy ja seurauksena on usein alaselkäkipua.

Hyvä lihaskunto ehkäisee raskausajan alaselkäkipua

Alaselkäkipua voidaan ehkäistä jo ennen raskautta. Tärkeitä ovat vatsa- ja selkälihasten hyvä kunto. Raskausajan alaselkäkipu toistuu herkästi myös seuraavassa odotuksessa, mikäli ehkäisevään hoitoon ei kiinnitetä huomiota. Siksi lihaskuntoharjoittelu on tärkeää, jotta selkäkipujen uusiutumista voidaan ehkäistä.

Ergonomian tärkeys korostuu raskausaikana, koska kehon painopisteen ja hormonaalisten muutosten vuoksi selkä kestää huonoja asentoja ja fyysistä kuormitusta tavallista heikommin. Kiinnitä huomiota hyvään ryhtiin, työergonomiaan ja oikeisiin asentoihin esimerkiksi kauppakasseja tai lapsia kantaessa ja nostaessa.  Myös kenkävalinnalla voi vaikuttaa alaselän kipuiluun, kenkien tulisi olla mukavat ja tukea jalkojen holvikaaria.

Paras ja ergonomisin nukkuma-asento odotusaikana on kylkiasento. Asentoa voi tukea pitkillä vartalotyynyillä edessä ja selän takana. Tyynyn tulisi olla niin pitkä, että sen saa edestä nilkkojen ja reisien väliin, selän takana oleva tyyny estää selälle kääntymistä.

Liikunta on lääke alaselkäkipuun

Liikunta auttaa paitsi ehkäisemään myös hoitamaan alaselkäkipua. Sanonta ”liike on lääke” pitää paikkansa selkäkivunkin suhteen, sillä pitkään istuminen tai makuuasennossa oleminen voi pahentaa alaselkäkipua.  Turvallisia lajeja odotusaikana ovat esimerkiksi sauvakävely, uiminen ja pyöräily.

Alaselkäkivun hoidossa on tärkeää selän tukilihasten kuten lantionpohjan, vatsa- ja selkälihasten vahvistaminen sekä ryhtiä tukevien lihasryhmien venyttely ja huolto.

Kipualueella voi käyttää kylmä- tai lämpöpakkausta, esimerkiksi mikrossa lämmitettävää kaurapussia.  Apua voi olla myös lantion tukivyöstä, joka tukee selkää, lantiota ja alavatsaa.

Alaselkäkipu voi jatkua synnytyksen jälkeen

Synnytyksen jälkeen vatsalihakset ja lantionpohjalihakset ovat heikommassa kunnossa kuin ennen raskautta. Muuttuneen ryhdin ja uudenlaisen kuormituksen seurauksena alaselän kipu voi jatkua vauva-arjessakin.

Muista ergonomiset asennot myös synnytyksen jälkeen vauvaa kantaessa ja hoitaessa! Varsinkin hyvään, ryhdikkääseen asentoon imettäessä kannattaa kiinnittää huomiota.

Joskus vatsalihakset eivät palaudu synnytyksen jälkeen, vaan vatsalihaksiin jää erkauma. Erkauma on yksi syy synnytyksen jälkeiseen alaselkäkipuun, joten erkaumaa on tärkeää hoitaa ja kuntouttaa.

Lue lisää:

alaselkäkipu raskausaikana

Alaselkäkipu raskausaikana on yleinen vaiva

Erilaiset selkävaivat ovat hyvin yleinen ongelma raskausaikana. Alaselkäkipu on selkäranka- tai lihasperäistä, ja sille altistavat muun muassa huono lihaskunto, ylipaino ja työssä tuleva kuormitus. Alaselkäkipua voidaan hoitaa ja ennaltaehkäistä liikunnalla sekä huolehtimalla ergonomiasta ja lihaskunnosta.

Lue Lisää »
liitoskivut raskausaikana

Liitoskivut valmistavat kehoa synnytykseen

Raskausaikana keho muuttuu ja valmistautuu uuden elämän syntyyn. Osa odottavista äideistä kärsii häpyluuliitoksen löystymisestä aiheutuvista kivuista, joita kutsutaan liitoskivuiksi. Liitoskivut ovat vaarattomia, mutta odottajalle ikäviä ja jopa invalidisoivia. Kipuja on onneksi mahdollista helpottaa.

Lue Lisää »
kohdun laskeuma artikkeli

Kohdun laskeuma

Mikä se on ja millaisia oireita se aiheuttaa? Miljoonat naiset ympäri maailmaa kärsivät erilaisista lantionpohjaan liittyvistä ongelmista ja jopa puolelle kehittyy gynekologinen laskeuma jossain vaiheessa elämäänsä. Näistä vain 10-20% hakeutuvat hoitoon vaivan vuoksi.

Lue Lisää »