Virtsankarkailu ponnistustilanteessa (aivastaessa, yskiessä, nauraessa) saattaa yllättää raskausaikana tai synnytyksen jälkeen.
Usein se saattaa äidille tulla jopa järkytyksenä, osa on jo kuullut puhuttavan virtsankarkailusta “normaalina vaivana” synnytyksen jälkeen.

Mistä virtsankarkailu johtuu?

Lantiopohjalihakset joutuvat koville jo raskausaikana ja ovat löystyneet ja venyneet äärimmilleen synnytyksessä.

Lantionpohjalihakset ovat nimenomaan ne lihakset, jotka huolehtivat virtsan- ja ulosteenpidätyskyvystä. Niiden treenaaminen jo raskausaikana on äärimmäisen tärkeää, koska lantionpohjalihasten löytäminen ja aktivoiminen heti synnytyksen jälkeen on helpompaa ja palautuminen nopeampaa.

Virtsankarkailu johtuu yleisimmin lantionpohjalihasten heikkoudesta. Ponnistustilanteessa erityisesti lantionpohjalihasten nopeusvoima on niin heikko, että vatsaontelon paineen noustessa virtsaputkensulkijalihas pettää ja virtsaa pääsee ikään kuin pirskahtamaan housuun.
Tämä vaiva on useimmiten korjattavissa aktiivisella ja säännöllisellä lantionpohjalihasten harjoittelulla.

Lantionpohjalihaksia kuten muitakin lihaksia on tärkeää treenata monipuolisesti. Erilaisia voiman alueita tarvitaan päivittäisissä tilanteissa, kestovoimaa (esim. kauppareissuilla, kun pissahätä yllättää), nopeusvoimaa (esim. aivastustilanteissa) ja maksimivoimaa (esim. nostaessa vauvaa tai painavia kauppakasseja).

Virtsankarkailusta ei kannata kärsiä loppuelämää tai edes sitä vähäistä aikaa. Lantionpohjalihasten treenaamisen voi aloittaa milloin vain ja koskaan ei ole liian myöhäistä, vaikka synnytyksestä olisikin kulunut jo useampi vuosikymmen.