fbpx
Juoksijalle 4 hyvää lihaskuntoliikettä juoksuharrastusta tukemaan

Juoksijalle 4 hyvää lihaskuntoliikettä juoksuharrastusta tukemaan

Juoksijan on tärkeää treenata myös lihaskuntoa, sillä vahvat lihakset tukevat juoksuasentoa, tekevät juoksusta tehokkaampaa ja ehkäisevät vammoja.

Lihaskuntoa kannattaisi treenailla 2 kertaa viikossa, ei tarvitse välttämättä lisäpainoja, vaan oman kehonpainolla tehtävät lihaskuntotreenit riittävät hyvin.

Tässä vinkkinä neljä hyvää liikettä nimenomaan juoksijan lihaskunnon kehittämiseen:

1. Askelkyykky

Vahvistavaa etu- ja takareisiä ja pakaroita sekä edistävää lonkankoukistajien liikkuvuutta. Lonkankoukistajien kireys vaikuttaa heikentävästi juoksuasentoon.

Seiso lantionlevyisessä haarassa ja ota toisella jalalla pitkä askel eteenpäin. Kyykkää niin alas, että takimmaisen jalan polvi hipoo maata ja etummainen jalka on n 90 asteen kulmassa.

Askelkyykky Mamamove

2. Lantionnosto

Vahvistaa pakaroita sekä parantaa lantion hallintaa ja näin ollen vaikuttaa parantavasti juoksuasentoon.

Asetu selinmakuulle jalat koukussa, jalkapohjat tukevasti lattiaa vasten. Nosta lantio rauhallisesti kohti kattoa. Purista yläasennossa pakaroita yhteen ja laskeudu takaisin alas.

Jos haluat haastetta, voit nostaa toisen jalan ylös lattiasta ja tehdä noston yhden jalan varassa.

Juoksijalle lihaskuntoliike tukemaan juoksuharrastusta

3. Lankku

Tehokas liike vatsalihaksille, auttaa pitämään lantion oikean asennon juostessa. 

Asetu vatsamakuulle kyynärnojaan, kyynärpäät kohtisuoraan olkapäiden alla, jännitä keskivartalo, vedä napaa kohti selkärankaa ja nouse varpaillesi.

Juoksijalle lihaskuntoliike tukemaan juoksuharrastusta

4. Supermies

Vahvistaa selkälihaksia, joita myös tarvitaan hyvän juoksuasennon ylläpitämisessä.

Käy lattialle päinmakuulle. Vie kädet suoraksi eteesi. Nosta yhtä aikaa rintakehä ja jalat irti lattiasta. Voit puristaa yläasennossa pakaroita yhteen. Laskeudu rauhallisesti takaisin alas.

Superman Mamamove

Voit tehdä jokaista liikettä 15-25 toistoa ja niin monta kierrosta, kuin jaksat.

Lihaskuntoon löytyy monia muitakin hyviä liikkeitä, tässä vain muutama liike ja nopea kuntopiiri, jos et muuten ehdi lihaskuntoa treenailla.

Toki jos enemmän harrastat juoksua ja tavoittelet jotain tiettyä haasteellista tavoitetta, tarvitset näiden liikkeiden lisäksi lajinomaisia harjoitteita, räjähtävyyttä, liikkuvuutta sekä voimaharjoittelua.

Jos olet vasta synnyttänyt tai et ole harrastanut juoksua  aiemmin ja takana on raskaus, tutustu artikkeliini Juoksu synnytyksen jälkeen. Sieltä löydät tärkeitä asioita, joita juoksun aloittamisessa kannattaa huomioida!

alaselkäkipu raskausaikana

Alaselkäkipu raskausaikana on yleinen vaiva

Erilaiset selkävaivat ovat hyvin yleinen ongelma raskausaikana. Alaselkäkipu on selkäranka- tai lihasperäistä, ja sille altistavat muun muassa huono lihaskunto, ylipaino ja työssä tuleva kuormitus. Alaselkäkipua voidaan hoitaa ja ennaltaehkäistä liikunnalla sekä huolehtimalla ergonomiasta ja lihaskunnosta.

Read More »
liitoskivut raskausaikana

Liitoskivut valmistavat kehoa synnytykseen

Raskausaikana keho muuttuu ja valmistautuu uuden elämän syntyyn. Osa odottavista äideistä kärsii häpyluuliitoksen löystymisestä aiheutuvista kivuista, joita kutsutaan liitoskivuiksi. Liitoskivut ovat vaarattomia, mutta odottajalle ikäviä ja jopa invalidisoivia. Kipuja on onneksi mahdollista helpottaa.

Read More »
kohdun laskeuma artikkeli

Kohdun laskeuma

Mikä se on ja millaisia oireita se aiheuttaa? Miljoonat naiset ympäri maailmaa kärsivät erilaisista lantionpohjaan liittyvistä ongelmista ja jopa puolelle kehittyy gynekologinen laskeuma jossain vaiheessa elämäänsä. Näistä vain 10-20% hakeutuvat hoitoon vaivan vuoksi.

Read More »
Virtsankarkailu eli inkontinenssi

Virtsankarkailu eli inkontinenssi

Virtsankarkailu eli inkontinenssi on varsin yleinen vaiva, joka satunnaisena koskee puolta kaikista naisista. Säännöllinen ja haittaava virtsankarkailu lisääntyy iän myötä ja erityisesti vaihdevuosien jälkeen. 40-60

Read More »
Juokseminen - koukuttava ja hyvä harrastus

Juoksu – helppo ja hyvä harrastus

Kevään ja kesän edetessä juoksuharrastuksesta tulee yhä suositumpaa. Ihmiset ikäänkuin heräävät henkiin talven jäljiltä. Luonto ja sää kutsuvat ulos ja juoksemaan. Osa ihmisistä harrastaa juoksemista

Read More »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *